Nu finns det en intervju med mig om fötter och smärta där jag delar med mig av ett par tips för hur du kan träna dina fötter på ett smart sätt. Det gäller både dig som besväras av hallux valgus men även dig som inte har smärta. Vi alla mår bra av starkare fötter!


Du hittar artikeln här…

https://www.land.se/halsa/hallux-valgus-lindra-smartan/

…och här nedan visa jag tre av mina bästa fotövningar, lycka till!

Övning 1. Stortåstyrka! Välj om du vill stå upp eller sitta ner. Pressa ner stortårna i golvet och lyft dina övriga 4 tår. Sträva efter att hålla kvar ”knölarna” vid tårna i golvet. Slappna av och upprepa 10 gånger.
Foto: Irmi Persson
Övning 2. Sitt ner med foten mot golvet och lyft hälen så att du gör en sittande tåhävning. Pressa gärna ner stortån extra mycket så att du jobbar med rörligheten i den leden. Håll 5-10 sekunder innan du sänker ner igen. Det får gärna strama och dra lite kring leden, men det ska inte göra ont.
Foto: Irmi Persson
Övning 3. Försök nu att spreta med tårna så att det blir lite mellanrum mellan varje tå. Sträva efter att hela tiden ha kvar tårna mot golvet. Upprepa 10 gånger. Den här övningen behöver många ge en ärlig chans, så ge inte upp i första taget om det är klurig.
Foto: Irmi Persson